Субота
25 Листопад 2017
09:44
Гість
"Гості" Гість
RSS
 
Персональний сайт Ємець Л.С., вчителя Запрудянського НВО
»
Меню сайту

Новий сайт школи

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу


Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Прогноз погоди

Головна » 2017 » Жовтень » 31 » Програма міжнародної оцінки учнів
22:39
Програма міжнародної оцінки учнів

      Українських школярів будуть порівнювати з ровесниками з інших країн

                 Ми часто дискутуємо про проблеми і перемоги нашої системи освіти, про те, що в ній треба міняти, а що, навпаки, зберегти. Але до цих пір немає державної Концепції моніторингу якості освіти. Звичайно, проводяться певні дослідження, але системний стратегічний підхід не сформульований.

         Однак Україна бере участь в міжнародних дослідженнях якості освіти. Не так часто, як того хотілося б, але все ж приймає. І це, безумовно, дуже для нас корисно. Участь в таких дослідженнях дозволяє побачити себе на тлі інших країн, обмінятися з ними досвідом. Так, в 2007 і 2011 рр. Україна брала участь у Міжнародному дослідженні TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study - Тенденції у вивченні математики і науки).

          Відразу після першого дослідження 2007 року ми почали міняти шкільні програми, підручники, збірники завдань для контролю знань, підходи до викладання. І наші результати TIMSS-2011 покращилися. Однак після 2011-го участь в дослідженні було припинено. Змінилася влада, змінилися міністри і політичні розклади. Для продовження участі в дослідженні TIMSS не знайшлося коштів. Оновлені навчальні програми викинули на смітник - вони були розраховані на 12-річну школу, від якої тоді наша країна відмовилася.

         

             І ось зараз Україна погодилася взяти участь в іншому, дуже авторитетному, міжнародному порівняльному дослідженні якості освіти - PISA (Program for International Student Assessment - Програма міжнародної оцінки учнів).   Цим дослідженням охоплено 80 країн світу. Участь у ньому буде коштувати приблизно 50 тис. євро в рік протягом чотирьох років.

          У дослідженні PISA беруть участь тільки 15-річні учні, незалежно від того, в якому класі вони навчаються. Вважається, що саме цей вік є віком закінчення основного базового рівня освіти і прийняття рішень у житті. Буквально через рік-два підліток потрапить у складний світ професій, сам почне заробляти гроші або отримувати стипендію, приймати рішення про свій побут.  Раніше все це за нього вирішували батьки. А тепер він стає частиною активного соціуму.

            Таких міжнародних вимірювань, як PISA, ми ще не проводили в Україні. Дослідження ТІМSS  більше орієнтується на шкільні програми, тобто на те, що саме діти вивчають у школах.

 

  Тетяна Вакуленко, національний координатор PISA-2018, начальник відділу досліджень і аналітики Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО) розповідає:

- Що дасть нам участь в PISA?

           - Мета більшості міжнародних досліджень триєдина. Перша - порівняння освітніх систем різних країн світу. Друга - запозичення кращих практик інших країн. І третя - звернення уваги громадськості, освітян на передовий досвід в освітній сфері. Якщо ми говоримо про дослідження PISA, то це перш за все компетентнісний підхід в освіті.

- У чому суть компетентнісного підходу до навчання?

            - Компетентнісний підхід орієнтований на застосування знань у реальних або близьких до реальних ситуаціях. Наприклад, якщо ми говоримо про математичні задачі. Всі в школі вчили формулу площі квадрата або прямокутника. Але людина, яка робить ремонт у своїй ванній, повинна вміти підрахувати цю площу для того, щоб визначити кількість кахлю, який треба покласти на підлогу. Це і є компетентнісний підхід.

- Як буде проходити дослідження PISA?

             - Воно складається з двох блоків: опитування і тестування.

          Опитування потрібне для того, щоб з'ясувати, які саме чинники впливають на успішність дитини у виконанні завдань тестування. Наприклад, є дуже великий блок питань про background дитини: де вона народилася, хто  батьки і яка у них професія, які шкільні предмети  вивчала, чи комфортно почуває себе в середовищі ровесників в школі, чи подобається  вчитися, чи любить вона ті або інші уроки.

             Для чого потрібно тестування, зрозуміло - щоб дитина показала, що  вміє робити зі своїми знаннями в різних життєвих ситуаціях.

        У різних країнах світу свої переліки шкільних предметів. Але певні навчальні предмети вважаються базовими, визначальними у долі людини в майбутньому. Це - читання, математика і природничі дисципліни.  Власне, ці три області і досліджує PISA.

- Чи будуть брати участь в дослідженні вчителі?

        - Взагалі в міжнародному дослідженні PISA є додаткове анкетування вчителів з приводу атмосфери в класі, використання специфічних практик. Але не так багато країн світу беруть участь у цьому додатковому компоненті. І Україна теж не проводитиме, бо це вимагає додаткових коштів. Крім цього, ми можемо провести анкетування і самостійно, і задавати саме ті питання, які стосуються гострих проблем освіти безпосередньо у нас у державі.

        Але ми будемо опитувати в рамках PISA адміністраторів шкіл. Вони будуть відповідати на питання, які дадуть можливість подивитися на характеристику навчального закладу: скільки вчителів у школі, чи є комп'ютери і в якій кількості, чи є учні, які прогулюють навчання, скільки учнів не отримують атестат про повну загальну середню освіту. На цю характеристику будуть накладені результати учнів і їх відповіді в анкетах.

- Завдання для школярів з різних країн однакові або відрізняються?

           - Абсолютно однакові. Це дозволить порівнювати результати і давати якісь висновки.

- Як іде підготовка до дослідження PISA в Україні?

         - В межах Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО) створений Центр PISA. Його фахівці отримали від Міжнародного консорціуму тестові завдання, переклали їх, потім зібрали професійну комісію, що складається з провідних фахівців у галузі освіти. У режимі секретності ми зробити професійний аналіз  змісту завдань.  Було кілька завдань, які викликали у нас певні сумніви. Ми написали про це консорціуму, вони прийняли наші зауваження до уваги, і таких завдань в тестуванні не буде.

- Як ви вважаєте, з якими завданнями у наших підлітків можуть виникнути труднощі?

          - Думаю, з читанням. Критичному читанню в наших школах приділяється недостатньо уваги, оскільки критичне мислення ще не увійшло в освітню практику в такій мірі, в якій повинно було б увійти. В PISA насправді є дуже цікаві і дуже важливі для сучасної людини завдання, як, наприклад, заповнення анкети при пошуку роботи, прочитання матеріалів дискусії між двома фахівцями-науковцями та висловлювання власних міркувань про цю дискусію (хто з них, на твою думку, має рацію і чому). Має бути розуміння, що на дискусійні питання немає абсолютно правильної відповіді, що не все складається з чорного і білого.

- Яка державна структура відповідає за проведення PISA в Україні?

            - Є постанова КМУ, яка визначає, що Український центр оцінювання якості освіти відповідає за підготовку, адміністрування дослідження, а Інститут освітньої аналітики - за підготовку фінального звіту за результатами дослідження. Це один зі стандартів PISA - обов'язкове оприлюднення Національного звіту.

- Як впливає такий звіт на освітню політику країн-учасниць дослідження?

       - Це залежить від країни. Є приклад нашого найближчого сусіда - Польщі. У перший рік дослідження (2000-й) у Польщі були досить низькі результати. Але вони стимулювали до серйозних змін в освіті - були змінені освітні стандарти в бік підвищення компетентнісної складової. Ми це можемо побачити за результатами випускних іспитів, посібниками, підручниками.  

              В Аргентині за результатами дослідження був прийнятий новий закон про освіту.

          Є дуже цікавий приклад взаємодії різних країн за результатами PISA. Скандинавські країни пишуть один звіт на всіх і вирішують, чий успіх і досвід потрібно взяти до уваги. Наприклад, вони запозичили досвід Фінляндії в організації вільного навчання в класі.

           Італія під впливом звіту PISA прийняла кілька рішень: були змінені національні стандарти освіти і підвищена зарплата кращим учителям. А Німеччина паралельно з PISA проводить національне тестування. Це дає можливість побачити проблеми окремих регіонів, а не тільки країни в цілому.

- Можна сподіватися, що і у нас результати PISA вплинуть на розвиток освіти?

        - Так. Але це дослідження корисне не тільки отриманими даними. Воно корисне і для вчителів, які побачать завдання іншого типу.

- Коли почнеться дослідження PISA? 

               - PISA - це вибіркове дослідження, і в ньому візьмуть участь не всі 15- річні школярі, а тільки ті, хто потрапить до вибірки. До речі, вибірка PISA є еталоном для міжнародних досліджень. Ми повинні надати консорціуму дані про те, скільки у нас є шкіл, яких вони типів (гімназії, ліцеї, колегіуми), де розташовані (село, селище, місто), яка там мова навчання. Окремо подаємо повний перелік всіх шкіл України. Далі міжнародний консорціум аналізує всю цю інформацію і визначає, які школи потрапили в нашу вибірку.  Наприклад, відсоток сільських шкіл в нашій вибірці повинен бути таким же, як і у всій Україні, в порівнянні з усіма школами. Це такий маленький макет України.

                   Коли ми отримуємо від міжнародних партнерів список шкіл, обраних для участі в дослідженні PISA, ми подаємо списки всіх 15-річних учнів цих шкіл. З них випадковою вибіркою визначають тих, хто візьме участь в тестуванні. Ми до цього не маємо ніякого відношення, це роблять міжнародні партнери. Щоб не ми вибирали кращих з кращих, а вони самі сформували вибірку, яка чесно презентуватиме всю популяцію 15-річних школярів  України.   Зараз у нас є близько 3 тисяч 300 учнів, які візьмуть участь в дослідженні.

              За два тижні до тестування PISA спеціальна комісія з представників центрів оцінювання якості освіти, які організовують в регіонах ЗНО, приїде в ці школи. Школи будуть заздалегідь повідомлені. У день тестування інструктори проконсультують дітей про організацію та етапи роботи, видадуть тестові зошити. Потім протягом двох годин з 5-хвилинною перервою діти писатимуть тест. Після цього ще одна перерва, після якої учні заповнять анкету. Потім все складуть в секретні пакети і відправлять до регіональних центрів оцінювання якості освіти.

               Основний етап дослідження відбудеться в кінці квітня - початку травня 2018 року. Саме ці результати стануть основою для порівняння результатів України з іншими країнами і для підготовки висновків. Потім буде складено міжнародний звіт, а потім - національний.

           Але в 2018 році ми цих висновків ще не отримаємо. Статистична обробка та аналіз результатів усіх 80 країн буде проводитися довго (це величезні масиви даних). Результати України в PISA-2018 можна очікувати в грудні 2019-го.

            До речі, 6 грудня 2016 року були опубліковані дані PISA-2015. Цікаво, що Сингапур - абсолютний лідер дослідження.  У галузі природничих дисциплін відразу за ним йдуть Японія і Естонія. У Польщі результати трохи вищі за середні по країнах, у  Росії - трохи нижче за середні.  Цікаво, що Фінляндія отримала результати нижчі, ніж в попередні роки, у всіх областях дослідження, а саме фінську систему освіти наше МОН запропонувало брати за приклад при оновленні української освіти.

             

 

 

Переглядів: 23 | Додав: mila
Архів записів

Корисні посилання

Корисні посилання

Корисні посилання

Корисні посилання

Корисні посилання

Корисні посилання

Пошук


Copyright MyCorp © 2017